Świąteczne życzenia z Irlandii

Koleżanki i koledzy z Irlandii również wysłali nam życzenia świąteczne, tekst piosenki i ozdobę świąteczną.

Wszystkie przesyłki można zobaczyć w sali nr 11.

 

 


Świąteczne życzenia z Łotwy

Tym razem dotarła przesyłka od koleżanek i kolegów z Łotwy.

W kopercie,  oprócz życzeń znaleźliśmy tekst piosenki, flagę Łotwy, świąteczne ozdoby i przepis na Pīrāgi - podłużne lub pieczone w kształcie półksiężyca łotewskie bułeczki lub ciasteczka.

 


 

Świąteczne życzenia z Malty

W tym tygodniu uczniowie klasy Ia otrzymali życzenia świąteczno-noworoczne od kolegów i koleżanek z Malty.

W przesyłce oprócz życzeń znaleźliśmy tekst piosenki, flagę Malty i świąteczną ozdobę.

 


W grudniu nasza szkoła, a dokładnie klasa Ia, przystąpiła do międzynarodowego projektu w ramach eTwinning. Naszymi partnerami zostały szkoły z Irlandii, Malty i Łotwy. Nasz projekt zatytułowany jest ‘Christmas Celebrations in Europe’ i realizowany jest od 17.11.2014 przez 5 kolejnych tygodni. Nad naszymi zadaniami pracujemy na lekcji języka angielskiego i zajęciach plastycznych. Jednym z założeń projektu jest praca z nowymi technologiami ICT.

W miniony piątek przeprowadziliśmy wideokonferencję ze szkołą z Irlandii i Malty.

Miło było poznać dzieci z tak odległych zakątków Europy.


14-16. 11. 2014 Dublin

‘Digital Literacy” – kilka słów o szkoleniu

 

W dniach 14 – 16 listopada 2014 roku byłam uczestnikiem w międzynarodowym seminarium dla nauczycieli rozpoczynających swoją przygodę z eTwinning, którzy pracują z uczniami w wieku 5 – 12 lat. Seminarium zorganizowano w stolicy Irlandii – Dublinie, prowadzone było w języku angielskim, a tematem przewodnim spotkania był „Digital Literacy”. W spotkaniu wzięło udział 24 nauczycieli z Polski (4osoby), z Malty (3 osoby), z Łotwy (5osob) oraz z Irlandii (12 osób).

Podczas pierwszego dnia seminarium uczestnikom przybliżono ogólne informacje o współpracy eTwinning, o realizowanych projektach, partnerach, a także przedstawione zostały korzyści dla uczniów i nauczycieli. Zaprezentowany został także przykładowy projekt.

Podczas drugiego dnia dowiedzieliśmy się jak rozpocząć i z sukcesem zrealizować projekt eTwinning. Uczestniczyliśmy w warsztatach ‘Lights! Cameras! And…..eTwinning!’, ‘Four ways to us e technology in the classroom’ wykorzystujących nowoczesną technologię.

Podczas tych warsztatów tworzyliśmy filmy na ipadach za pomocą programu Windows Live Movie Maker; pracowaliśmy w programie Scratch, korzystaliśmy z aplikacji Audacity, za pomocą Smartphona wykonaliśmy zdjęcia i umieściliśmy je na platformie Tumblr; nagrywaliśmy wiadomości z wykorzystaniem zielonego ekranu i aplikacji I Can Present – The News.

W sposób praktyczny poznaliśmy eTwinning Desktop oraz platformę TwinSpace.

Podczas trzeciego dnia pracowaliśmy w ramach grup projektowych nad konkretnymi założeniami projektu. Na zakończenie każda z grup zaprezentowała wypracowany projekt.

Założenia seminarium zaprezentowane w agendzie w pełni zostały zrealizowane. Podczas seminarium wraz z koleżankami z Irlandii, Malty i Łotwy wypracowałyśmy projekt „Christmas Celebrations in Europe’, który realizujemy od 17.11.2014 przez 5 kolejnych tygodni.

Wyjazd przybliżył mi ideę europejskiej współpracy szkół, pozwolił nawiązać nowe znajomości i kontakty partnerskie w ramach eTwinningu, co w przyszłości zaowocuje projektami. Pozwolił mi zapoznać się z nowinkami ICT.

 


 

 

W co bawimy się po lekcjach na podwórku?,

czyli pani Irena Nocek w Rydze

 

Mój wyjazd do Rygi poprzedzony był napisaniem projektu dla uczniów klas młodszych. Projekt został  zaakceptowany przez FRSE Krajowe Biuro eTwinningu  w  Warszawie, stąd mój udział w seminarium międzynarodowym w Rydze.  Projekt zaplanowany był na okres 3 miesięcy, adresowany do uczniów klasy drugiej w krajach Unii Europejskiej. Tytuł projektu  „ W co bawimy się po lekcjach na podwórku?”. Założeniem projektu jest poznanie gier i zabaw podwórkowych rówieśników z innych państw. Porównanie czy zabawy, które cieszą  nasze dzieci są podobne do innych regionów Europy. Czy może wcale w tym względzie się nie różnimy?. Za pomocą rysunków, instrukcji gier, zdjęć, nagranych filmików można będzie porównać zasady gier i nauczyć się nowych zabaw uczniów z różnych krajów europejskich. Celem projektu jest nauka właśnie takich gier, poznanie nowych kolegów, bycie otwartym na nowe kontakty. Podsumowaniem projektu ma być przygotowanie małej pozycji książkowej opisującej wszystkie gry i zabawy dzieci biorących udział w projekcie oraz pokaz gier rówieśników krajów europejskich.

Do Rygi dotarłam bez większych problemów. Najpierw samolotem z Wrocławia do Warszawy, a następnie do Rygi. Wszystkich uczestników seminarium zakwaterowano w  urokliwym hotelu „Konwenta Ceta” . Po krótkim odpoczynku zostaliśmy zaproszeni do auli, w której odbywało się seminarium.  Wykładowym językiem był język rosyjski. W pierwszej części zapoznaliśmy się z harmonogramem prac i z uczestnikami. Następnie mogliśmy przedstawić projekt i przedstawić jego ideę. Wszystkie dane i główne założenia swojego pomysłu umieściliśmy na osobnych kartach. Po krótkiej ekspozycji naszym zadaniem było przykleić kolorową karteczkę na projekt, który najbardziej nam się  spodobał. Wszyscy mogli oddać swój głos na projekt, który chcielibyśmy realizować w swoim kraju. Po takiej ekspozycji okazało się, że mój projekt ma największe powodzenie wśród zebranych osób. W związku z tym przyszli abiturienci umiejscowili się w jedna grupę i przedyskutowywaliśmy w jaki sposób najbardziej odpowiedni moglibyśmy zacząć realizować zamysł.

W kolejnych dniach rozpoczęła się dosyć intensywna praca  w projektowych grupach na platformie eTwinningu, która zakończyła się prezentacją projektu z wszystkimi jego celami ,terminami, założeniami. Wśród intensywności działań znaleziono również czas na poznanie miasta. Sam zamysł był nietuzinkowy, nazwałabym innowacyjny.  Każdy otrzymał mapę Rygi z zaznaczonymi punktami. Moim zadaniem było wykonać zdjęcia zwiedzanych obiektów, poznać chociaż krótką historię obiektu, a następnie zamieścić  jako prezentację na stronie eTwinningu.

Z zadaniem wszyscy poradzili sobie znakomicie. Dzięki temu miałam możliwość w tak krótkim czasie poznać piękno Rygi. W związku z tym, że mój hotel mieścił się na Starówce zwiedziłam  Łotewską Operę Narodową, Muzeum Architektury,  Dom Ciernogołowych,  Muzeum Historii Łotwy, Rydzką cerkiew.

Praca  w grupach projektowych pozwoliła na większą możliwość porozmawiania  nie tylko o projektach, ale również o systemie oświaty w innych krajach. Znajomość takiej problematyki znacznie poszerzyło ogląd nad systemem kształcenia obecnego pokolenia ku przyszłości. Z wyjazdu jestem bardzo zadowolona.  Z podróży jednak najbardziej będą zadowoleni uczniowie mojej klasy, bo to oni będą realizować projekt.

                                                                                                Irena Nocek