PROGRAM WYCHOWAWCZY PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1 W ZDZIESZOWICACH
na rok szkolny 2012/2017
I. Program powstał w oparciu o obowiązujące akty prawne i wewnątrzszkolne dokumenty szkoły.
· Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (DzU 1997 nr 78, poz. 483 ze zm.);
· Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: DzU 2004 nr 256, poz. 2572 ze zm.);
· Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: DzU 2006 nr 97, poz. 674 ze zm.);
· Powszechną Deklarację Praw Człowieka z 10 grudnia 1948 r.;
· Konwencję o Prawach Dziecka przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.;
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU 2009 nr 4, poz. 17);
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (DzU 2007 nr 83, poz. 562 ze zm.);
· Statut Szkoły;
· Program Wychowawczy Szkoły 2011/2012.
PREAMBUŁA
Program wychowawczy powstał w oparciu o wizję i misję szkoły, które zostały opracowane przez zespół ds. programu wychowawczego, po uprzednim zdiagnozowaniu potrzeb uczniów i nauczycieli oraz oczekiwań rodziców. Przedstawia w sposób całościowy treści i działania o charakterze wychowawczym podejmowane w szkole i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli.
Diagnoza środowiska wychowawczego szkoły
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 znajduje się w Zdzieszowicach. Liczy 12 oddziałów, do których uczęszcza 246 uczniów. Rodzice większości uczniów pracują zawodowo, dlatego duża grupa dzieci korzysta ze świetlicy szkolnej. Rodzice oczekują od szkoły bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych i zajęć dydaktyczno- wyrównawczych, bowiem ważny dla nich problem stanowi pomoc uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniom zdolnym. Społeczność lokalna oczekuje od szkoły zapewnienia uczniom bezpiecznych warunków edukacyjnych i wychowawczych oraz promowania zdrowego stylu życia.
Wartości wybrane przez społeczność szkolną
Zadaniem programu wychowawczego szkoły jest kształtowanie odpowiedzialnej osobowości ucznia w oparciu o:
Zadania wychowawcze
Misja szkoły
Jesteśmy szkołą życzliwą dla uczniów.
Kształcimy i wychowujemy uczniów odpowiedzialnych za siebie i innych członków społeczności szkolnej. Pragniemy wyposażyć ich w taką wiedzę, umiejętności i kompetencje, aby w przyszłości stali się świadomymi, kreatywnymi i wrażliwymi członkami społeczności, w której funkcjonują: rodziny, miasta, kraje, świat. Chcemy, aby jak najlepiej wykorzystywali własny potencjał intelektualny i potrafili dostosowywać się do zmieniających się realiów współczesnego świata i cywilizacji, ucząc się przez całe życie. Zwracamy szczególną uwagę na rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy naszych uczniów. Propagujemy zdrowy styl życia wśród uczniów i ich rodziców.
Wizja szkoły
Nasza szkoła jest nowoczesną, przyjazną, innowacyjną placówką przygotowującą uczniów do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacyjnym. Program wychowawczy ukierunkowany jest na ucznia, jego potrzeby, umożliwiając mu wszechstronny rozwój. Uczniowie naszej szkoły wyrosną na ludzi mających poczucie własnej wartości i odpowiedzialności za własne zachowanie. Wykorzystujemy najnowsze zdobycze techniki informacyjnej i informatycznej, stosujemy nowoczesne metody nauczania i wychowania, aby uczeń mógł rozwijać swoje zainteresowania, umiejętności, zdolności i pasje. Nasi uczniowie będą świadomi nierozerwalnego współistnienia ze środowiskiem przyrodniczym, świadomi własnego pochodzenia, dumni z bycia Polakami i członkami swojej „małej ojczyzny” z poszanowaniem kultury i tradycji. Szczególnie zadbamy o ich rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy, aby w przyszłości propagowali zdrowy styl życia.
Model absolwenta
Absolwenta naszej szkoły charakteryzuje:
a) świadomość własnych umiejętności, zdolności i pasji;
b) ciekawość świata;
c) umiejętność uczenia się;
d) wyposażenie w kompetencje kluczowe;
e) twórcze podchodzenie do życia;
f) wrażliwość społeczna, odpowiedzialność, rzetelność, umiejętność odróżniania dobra od zła;
g) umiejętność korzystania z komputera i technik informacyjnych;
h) sprawne komunikowanie się w języku polskim i obcym;
i) asertywność;
j) tolerancja;
k) dbałość o zdrowie własne i innych;
l) umiejętność dokonywania wyborów zgodnych z własnym sumieniem i światopoglądem;
m) znajomość tradycji i kultury regionalnej i narodowej
Zadania do realizacji
Zadania nauczyciela |
Cele i realizacja |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
1. Rozwijanie zainteresowań uczniów
|
· zajęcia rozwijające uzdolnienia, zainteresowania i pasje uczniów: koła przedmiotowe, artystyczne, sportowe
· promowanie osiągnięć uczniów: udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych, sportowych, eksponowanie prac uczniów w gablotach szkolnych, pracowniach przedmiotowych, gazetce szkolnej i lokalnej, stronie internetowej szkoły · projektowanie i realizacja projektów klasowych i szkolnych |
Wychowawcy, pedagog i psycholog szkolny
Nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne, nauczyciele świetlicy, biblioteki, pedagog i psycholog szkolny,
Wychowawcy klas
Opiekunowie projektów
|
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
|
2. Kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji i poszerzania wiedzy
|
Stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju osobistego uczniów:
|
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
3. Umiejętność pracy w zespole
|
|
Nauczyciele przedmiotowi, opiekunowie kół zainteresowań, opiekunowie projektów Opiekun samorządu Opiekun szkolnej gazetki |
Cały rok |
4. Umiejętności komunikacji międzyludzkiej |
|
Pedagog i psycholog szkolny, wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi |
Cały rok |
5. Kształtowanie kultury języka
|
· utrwalanie zasad poprawnego posługiwania się językiem w mowie i piśmie · udział w konkursach literackich, recytatorskich, ortograficznych, czytelniczych, lekcje biblioteczne · wyjścia do kina, teatru, muzeum, filharmonii, domów kultury |
Wychowawcy, nauczyciele języka polskiego, bibliotekarze |
Cały rok |
6. Kształtowanie u ucznia postawy przynależności do środowiska szkolnego, lokalnego, narodowego i europejskiego |
Zapoznanie z sylwetką patrona szkoły, hymnem szkolnym, sztandarem:
· akademia z okazji dnia patrona szkoły · pogadanki, dyskusje · nauka hymnu
Współudział w organizacji i udział w uroczystościach szkolnych, lokalnych i państwowych:
· organizowanie apeli, akademii · organizowanie imprez szkolnych: andrzejki, jasełka, dzień matki, dzień babci
Aktywna praca samorządu uczniowskiego: · organizacja wyborów opiekuna samorządu, szkolnego rzecznika praw ucznia · inicjowanie i udział w akcjach charytatywnych · organizacja konkursów i wydarzeń szkolnych · redagowanie kolumny samorządu szkolnego w gazetce szkolnej
Kultywowanie tradycji i obyczajów szkolnych lokalnych i kształtowanie postaw patriotycznych:
· nauka oraz przypominanie hymnu państwowego · udział i pomoc w organizacji spotkań wigilijnych, kiermaszu wielkanocnego · uczestnictwo w obchodach świąt państwowych, np. Święta Niepodległości, Rocznica Konstytucji 3 Maja
Poznawanie symboli narodowych i kształtowanie nawyku okazywania im szacunku:
· udział w apelach i uroczystościach szkolnych,
Zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia: · zapoznanie ze statutem · zapoznanie z wewnątrzszkolnym zasadami oceniania · zapoznanie z regulaminem szkoły · zapoznanie z programem wychowawczym i profilaktyki |
Wychowawca, nauczyciel muzyki, nauczyciel języka polskiego, samorząd uczniowski, wychowawcy |
Cały rok |
7. Kształtowanie w uczniach tolerancji oraz przeciwdziałanie dyskryminacji |
· symulowanie sytuacji sprzyjających kształtowaniu sposobów kulturalnego wyrażania własnego zdania, uważnego słuchania innych · realizacja programu antydyskryminacyjnego: „poznać, zrozumieć, zaakceptować; · kształtowanie u dzieci postaw związanych z akceptacją inności drugiego człowieka · poznawanie kultur, religii, tradycji innych narodów |
Wychowawcy, pedagog, psycholog |
|
8. Ukierunkowanie uczuć i emocji
|
|
Spotkania z psychologiem, pedagogiem szkolnym, zajęcia psychoedukacyjne, grupy wsparcia, dramy, spotkania okolicznościowe z członkami rodzin |
|
9.Rozwiązywanie problemów i trudnych sytuacji |
|
Dyrektor szkoły, wychowawcy, samorząd uczniowski, pedagog, psycholog
|
|
10. Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa w szkole i poza nią |
Kształtowanie umiejętności prawidłowego stosowania zasad bezpieczeństwa obowiązujących w klasie, szkole i środowisku:
Kształtowanie umiejętności prawidłowego reagowania w sytuacjach zagrożenia:
Nabywanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy.
Nabywanie umiejętności w obszarze edukacji komunikacyjnej:
|
Wychowawcy, pielęgniarka szkolna, nauczyciele wychowania fizycznego |
|
11. Współpraca z rodzicami i instytucjami wspomagającymi szkołę |
Kształtowanie integralnych działań wychowawczych szkoły i rodziny:
Wzmacnianie prawidłowego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego:
|
Wychowawcy, pedagog i psycholog szkolny
|
|
12 Dbamy o zdrowie |
Rozbudzanie potrzeby ochrony środowiska naturalnego:
Diagnozowanie swoich potrzeb, nawyków i kształtowanie umiejętności określania ich wpływu na zdrowie. Promowanie wartości zdrowego stylu życia:
Doskonalenie sprawności fizycznej · udział w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowych · zajęcia na basenie · udział w zawodach sportowych
Aktywne spędzanie wolnego czasu:
|
Wychowawcy, nauczyciele przyrody
Nauczyciel wychowania fizycznego
Wychowawcy
|
|
Procedury obowiązujące w szkole
· Przyjmowanie dzieci 6-letnich do szkoły.
· Postępowanie w sytuacjach zagrażających zdrowiu lub życiu uczestników wycieczek, imprez sportowych i turystycznych.
· Postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją.
· Postępowanie szkoły w przypadkach zaistnienia na terenie szkoły zagrożeń kryminalnych.
Kalendarz imprez szkolnych
· Rozpoczęcie roku szkolnego
· Ślubowanie klas pierwszych
· Dzień Patrona
· Obchody Dnia św. Marcina
· Dzień Edukacji Narodowej
· Dzień Niepodległości
· Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
· Dzień Babci i Dziadka
· Zabawa karnawałowa
· Dzień Bezpiecznego Internetu
· Dzień Kobiet i Dziewcząt
· Dzień Ziemi
· Rocznica Konstytucji 3 Maja
· Dzień Matki i Ojca
· Dzień Dziecka
· Dzień Szkoły bez Przemocy
· Szkolny Dzień Turystyki
· Szkolny Dzień Sportu
· Zakończenie roku szkolnego
Monitoring i ewaluacja
Monitoring programu wychowawczego prowadzony jest na bieżąco przez dyrektora szkoły, wicedyrektora, wychowawców klasowych, pedagoga, psychologa. Poddawany jest systematycznej ewaluacji i modyfikowany zgodnie z zaistniałymi sytuacjami, ma charakter otwarty. Ewaluacja programu dokonywana będzie na zakończenie każdego roku szkolnego. Bieżący monitoring i roczna ewaluacja pozwala na określenie mocnych i słabych stron podjętych oddziaływań wychowawczych.
Narzędzia monitorujące: obserwacja zachowań uczniów, aktywności, dyskusje z uczniami i z rodzicami, analiza wytworów uczniów, dokumentów szkolnych, wywiady z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły.
Narzędzia ewaluacyjne: informacje udzielane przez nauczycieli, uczniów i rodziców, sprawozdania wychowawców z realizacji planów wychowawczych, informacje zebranych podczas spotkań z rodzicami, informacje dotyczące współpracy z instytucjami wspomagającymi, sprawozdania opiekunów kółek i przewodniczących zespołu samokształceniowego , ankiety dla rodziców, wywiad (dyrektor szkoły, rada rodziców) obserwacja i ocena zachowań.