PROGRAM WYCHOWAWCZY PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1 W ZDZIESZOWICACH

na rok szkolny 2012/2017

I.                    Program powstał w oparciu o obowiązujące akty prawne i wewnątrzszkolne dokumenty szkoły.

·         Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (DzU 1997 nr 78, poz. 483 ze zm.);

·         Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: DzU 2004 nr 256, poz. 2572 ze zm.);

·         Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: DzU 2006 nr 97, poz. 674 ze zm.);

·         Powszechną Deklarację Praw Człowieka z 10 grudnia 1948 r.;

·         Konwencję o Prawach Dziecka przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.;

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU 2009 nr 4, poz. 17);

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (DzU 2007 nr 83, poz. 562 ze zm.);

·         Statut Szkoły;

·         Program Wychowawczy Szkoły 2011/2012.

 

PREAMBUŁA

Program wychowawczy powstał w oparciu o wizję i misję szkoły, które zostały opracowane przez zespół ds. programu wychowawczego, po uprzednim zdiagnozowaniu potrzeb uczniów i nauczycieli oraz oczekiwań rodziców. Przedstawia w sposób całościowy treści i działania o charakterze wychowawczym podejmowane w szkole i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli.

Diagnoza środowiska wychowawczego szkoły

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 znajduje się w Zdzieszowicach. Liczy 12 oddziałów, do których uczęszcza 246 uczniów. Rodzice większości uczniów pracują zawodowo, dlatego duża grupa dzieci korzysta ze świetlicy szkolnej.  Rodzice oczekują od szkoły bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych i zajęć dydaktyczno- wyrównawczych, bowiem ważny dla nich problem stanowi pomoc uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniom zdolnym. Społeczność lokalna oczekuje od szkoły zapewnienia uczniom bezpiecznych warunków edukacyjnych i wychowawczych oraz promowania zdrowego stylu życia.

Wartości wybrane przez społeczność szkolną

Zadaniem programu wychowawczego szkoły jest kształtowanie odpowiedzialnej osobowości ucznia w oparciu o:

 

Zadania wychowawcze

  1. Kształtowanie potencjału intelektualnego (dążenie do prawdy, znajomość własnych wartości, poszukiwanie i rozwój zainteresowań, ciekawość poznawcza, kreatywność).
  2. Rozwijanie uczuć i emocji (kształtowanie wrażliwości emocjonalnej, świadome dokonywanie wyborów, rozwój kultury osobistej i kultury słowa, tolerancja i poszanowanie dla różnych religii, kultur i tradycji).
  3. Komunikacja społeczna (formy komunikacji, poszanowanie dla drugiego człowieka, akceptacja praw drugiego człowieka, asertywność, utrwalanie bezpiecznych zachowań, kształtowanie dyscypliny, umiejętność pracy w zespole, inicjowanie własnej aktywności, kształtowanie inicjatywności i przedsiębiorczości, poszanowanie dorobku własnego narodu i lokalnej społeczności, aktywne uczestnictwo w życiu kulturalnym klasy, szkoły, środowiska, rozwijanie samodyscypliny).
  4. Kształtowanie systemu wartości (obiektywna ocena własnego zachowania, przestrzeganie norm społeczno-moralnych, tworzenie hierarchii wartości, kształtowanie własnej odpowiedzialności, wypracowywanie twórczych postaw, kształtowanie wrażliwości na walory estetyczne i wartości moralne).
  5. Dojrzałość fizyczna (dbanie o własne ciało, profilaktyka zdrowia fizycznego i psychicznego, kształtowanie prawidłowych postaw wobec przyrody, umiejętność radzenia sobie z problemami, dojrzałość społeczna).

Misja szkoły

Jesteśmy szkołą życzliwą dla uczniów.

Kształcimy i wychowujemy uczniów odpowiedzialnych za siebie i innych członków społeczności szkolnej. Pragniemy wyposażyć ich w taką wiedzę, umiejętności i kompetencje, aby w przyszłości stali się świadomymi, kreatywnymi i wrażliwymi członkami społeczności, w której funkcjonują: rodziny, miasta, kraje, świat. Chcemy, aby jak najlepiej wykorzystywali własny potencjał intelektualny i potrafili dostosowywać się do zmieniających się realiów współczesnego świata i cywilizacji, ucząc się przez całe życie. Zwracamy szczególną uwagę na rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy naszych uczniów. Propagujemy zdrowy styl życia wśród uczniów i ich rodziców.

Wizja szkoły

Nasza szkoła jest nowoczesną, przyjazną, innowacyjną placówką przygotowującą uczniów do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacyjnym. Program wychowawczy ukierunkowany jest na ucznia, jego potrzeby, umożliwiając mu wszechstronny rozwój. Uczniowie naszej szkoły wyrosną na ludzi mających poczucie własnej wartości i odpowiedzialności za własne zachowanie. Wykorzystujemy najnowsze zdobycze techniki informacyjnej i informatycznej, stosujemy nowoczesne metody nauczania i wychowania, aby uczeń mógł rozwijać swoje zainteresowania, umiejętności, zdolności i pasje. Nasi uczniowie będą świadomi nierozerwalnego współistnienia ze środowiskiem przyrodniczym, świadomi własnego pochodzenia, dumni z bycia Polakami i członkami swojej „małej ojczyzny” z poszanowaniem kultury i tradycji. Szczególnie zadbamy o ich rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy, aby w przyszłości propagowali zdrowy styl życia.

Model absolwenta

Absolwenta naszej szkoły charakteryzuje:

a)      świadomość własnych umiejętności, zdolności i pasji;

b)      ciekawość świata;

c)       umiejętność uczenia się;

d)      wyposażenie w kompetencje kluczowe;

e)      twórcze podchodzenie do życia;

f)       wrażliwość społeczna, odpowiedzialność, rzetelność, umiejętność odróżniania dobra od zła;

g)      umiejętność korzystania z komputera i technik informacyjnych;

h)      sprawne komunikowanie się w języku polskim i obcym;

i)        asertywność;

j)        tolerancja;

k)      dbałość o zdrowie własne i innych;

l)        umiejętność dokonywania wyborów zgodnych z własnym sumieniem i światopoglądem;

m)    znajomość tradycji i kultury regionalnej i narodowej

 

Zadania do realizacji

Zadania nauczyciela

Cele i realizacja

Odpowiedzialni

Termin realizacji

1. Rozwijanie zainteresowań uczniów

 

 

  • diagnoza, poznanie i rozwijanie uzdolnień uczniów – lekcje z wychowawcą

 

·         zajęcia rozwijające uzdolnienia, zainteresowania i pasje uczniów: koła przedmiotowe, artystyczne, sportowe

 

 

·         promowanie osiągnięć uczniów: udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych, sportowych, eksponowanie prac uczniów w gablotach szkolnych, pracowniach przedmiotowych, gazetce szkolnej i lokalnej, stronie internetowej szkoły

·         projektowanie i realizacja projektów klasowych i szkolnych

Wychowawcy, pedagog i psycholog szkolny

 

Nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne, nauczyciele świetlicy, biblioteki, pedagog i psycholog szkolny,

 

 

Wychowawcy klas

 

 

 

 

 

Opiekunowie projektów

 

Cały rok

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

Cały rok

 

2. Kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji i poszerzania wiedzy

 

Stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju osobistego uczniów:

  • wykorzystanie pracowni komputerowej w trakcie procesów lekcyjnych i pozalekcyjnych
  • korzystanie z pracowni przedmiotowych
  • wykorzystanie zasobów biblioteki szkolnej, multimediów i Internetu

 

Wszyscy nauczyciele

Cały rok

3. Umiejętność pracy w zespole

 

  • udział uczniów w zawodach sportowych, konkursach przedmiotowych, tematycznych, interdyscyplinarnych, artystycznych, projektach edukacyjnych
  • działania samorządu uczniowskiego, imprezy, uroczystości
  • prowadzenie gazetki szkolnej

Nauczyciele przedmiotowi, opiekunowie kół zainteresowań, opiekunowie projektów

Opiekun samorządu

Opiekun szkolnej gazetki

Cały rok

4. Umiejętności komunikacji międzyludzkiej

  • nabywanie nawyków kulturalnego zachowania się w towarzystwie oraz umiejętności prowadzenia rozmowy
  • kształtowanie zdolności rozwiązywania konfliktów
  • nabywanie zasad właściwej komunikacji
  • kształtowanie umiejętności aktywnego i empatycznego słuchania innych

Pedagog i psycholog szkolny, wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi

Cały rok

5. Kształtowanie kultury języka

 

·         utrwalanie zasad poprawnego posługiwania się językiem w mowie i piśmie

·         udział w konkursach literackich, recytatorskich, ortograficznych, czytelniczych, lekcje biblioteczne

·         wyjścia do kina, teatru, muzeum, filharmonii, domów kultury

Wychowawcy, nauczyciele języka polskiego, bibliotekarze

Cały rok

6. Kształtowanie u ucznia postawy przynależności do środowiska szkolnego, lokalnego, narodowego i europejskiego

Zapoznanie z sylwetką patrona szkoły, hymnem szkolnym, sztandarem:

 

·         akademia z okazji dnia patrona szkoły

·         pogadanki, dyskusje

·         nauka hymnu

 

Współudział w organizacji i udział w uroczystościach szkolnych, lokalnych i państwowych:

 

·         organizowanie apeli, akademii

·         organizowanie imprez szkolnych: andrzejki, jasełka, dzień matki, dzień babci

 

Aktywna praca samorządu uczniowskiego:

·         organizacja wyborów opiekuna samorządu, szkolnego rzecznika praw ucznia

·         inicjowanie i udział w akcjach charytatywnych

·         organizacja konkursów i wydarzeń szkolnych

·         redagowanie kolumny samorządu szkolnego w gazetce szkolnej

 

Kultywowanie tradycji i obyczajów szkolnych lokalnych i kształtowanie postaw patriotycznych:

 

·         nauka oraz przypominanie hymnu państwowego

·         udział i pomoc w organizacji spotkań wigilijnych, kiermaszu wielkanocnego

·         uczestnictwo w obchodach świąt państwowych, np. Święta Niepodległości, Rocznica Konstytucji 3 Maja

 

Poznawanie symboli narodowych i kształtowanie nawyku okazywania im szacunku:

 

·         udział w apelach i uroczystościach szkolnych,

 

Zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia:

·         zapoznanie ze statutem

·         zapoznanie z wewnątrzszkolnym zasadami oceniania

·         zapoznanie z regulaminem szkoły

·         zapoznanie z programem wychowawczym i profilaktyki

Wychowawca, nauczyciel muzyki, nauczyciel języka polskiego, samorząd uczniowski, wychowawcy

Cały rok

7. Kształtowanie w uczniach tolerancji oraz przeciwdziałanie dyskryminacji

·         symulowanie sytuacji sprzyjających kształtowaniu sposobów kulturalnego wyrażania własnego zdania, uważnego słuchania innych

 ·       realizacja programu antydyskryminacyjnego: „poznać, zrozumieć, zaakceptować;

·       kształtowanie u dzieci postaw związanych z akceptacją inności drugiego człowieka

·         poznawanie kultur, religii, tradycji innych narodów

Wychowawcy, pedagog, psycholog

 

8. Ukierunkowanie uczuć i emocji

 

  • kształtowanie umiejętności okazywania własnych uczuć i emocji
  • nauka kontroli własnych emocji
  • umiejętność budowania właściwych relacji z rówieśnikami i otoczeniem
  • zdobywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem

Spotkania z psychologiem, pedagogiem szkolnym, zajęcia psychoedukacyjne, grupy wsparcia, dramy, spotkania okolicznościowe z członkami rodzin

 

9.Rozwiązywanie problemów i trudnych sytuacji

  • nabywanie postaw asertywnych, nauka stosownego używania słowa „nie” jako postawy, dzięki której możemy zachować swoją tożsamość i poczucie własnej wartości
  • nabywanie i rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów w grupie
  • rozwijanie umiejętności zachowania się w sytuacjach nietypowych/trudnych
  • nabywanie umiejętności akceptacji osób niepełnosprawnych
  • wskazywanie sposobów pomagania rówieśnikom

 

Dyrektor szkoły, wychowawcy, samorząd uczniowski, pedagog, psycholog

 

 

10. Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa w szkole i poza nią

Kształtowanie umiejętności prawidłowego stosowania zasad bezpieczeństwa obowiązujących w klasie, szkole i środowisku:

  • pogadanki, warsztaty, prelekcje, zajęcia w terenie, próbne alarmy

 

Kształtowanie umiejętności prawidłowego reagowania w sytuacjach zagrożenia:

  • pogadanki, warsztaty, prelekcje, lekcje w terenie, próbne alarmy

 

Nabywanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy.

  • udział w kursie pierwszej pomocy

 

Nabywanie umiejętności w obszarze edukacji

komunikacyjnej:

  • udział w kursie na kartę rowerową, zdobycie karty rowerowej, spotkania z policją, zajęcia w terenie,

Wychowawcy, pielęgniarka szkolna, nauczyciele wychowania fizycznego

 

11. Współpraca z rodzicami i instytucjami wspomagającymi szkołę

Kształtowanie integralnych działań wychowawczych szkoły i rodziny:

  • zebrania z rodzicami
  • współpraca z rodzicami w organizowaniu imprez klasowych i szkolnych

 

Wzmacnianie prawidłowego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego:

  • tworzenie opieki i pomocy materialnej dla potrzebujących uczniów
  • współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, ośrodkiem pomocy społecznej

Wychowawcy, pedagog i psycholog szkolny

 

 

12 Dbamy o zdrowie

Rozbudzanie potrzeby ochrony środowiska naturalnego:

  • realizowanie edukacji ekologicznej
  • wycieczki do miejsc ochrony pomników przyrody, parków narodowych

 

Diagnozowanie swoich potrzeb, nawyków i kształtowanie umiejętności określania ich wpływu na zdrowie. Promowanie wartości zdrowego stylu życia:

  • pogadanki, dyskusje
  • spotkania z pielęgniarką szkolną
  • wdrażanie do realizacji zadań programu profilaktyki

 

Doskonalenie sprawności fizycznej

·           udział w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowych

·           zajęcia na basenie

·           udział w zawodach sportowych

 

Aktywne spędzanie wolnego czasu:

  • udział w zajęciach sportowych
  • udział w zajęciach organizowanych przez MGOKiS
  • uczęszczanie do szkoły muzycznej
  • artykuły prasowe i gazetki klasowe

Wychowawcy, nauczyciele przyrody

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel wychowania fizycznego

 

 

 

 

Wychowawcy

 

 

 

 

Procedury obowiązujące w szkole

·         Przyjmowanie dzieci 6-letnich do szkoły.

·         Postępowanie w sytuacjach zagrażających zdrowiu lub życiu uczestników wycieczek, imprez sportowych i turystycznych.

·         Postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją.

·         Postępowanie szkoły w przypadkach zaistnienia na terenie szkoły zagrożeń kryminalnych.

Kalendarz imprez szkolnych

·           Rozpoczęcie roku szkolnego

·           Ślubowanie klas pierwszych

·           Dzień Patrona

·           Obchody Dnia św. Marcina

·           Dzień Edukacji Narodowej

·           Dzień Niepodległości

·           Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka

·           Dzień Babci i Dziadka

·           Zabawa karnawałowa

·           Dzień Bezpiecznego Internetu

·           Dzień Kobiet i Dziewcząt

·           Dzień Ziemi

·           Rocznica Konstytucji 3 Maja

·           Dzień Matki i Ojca

·           Dzień Dziecka

·           Dzień Szkoły bez Przemocy

·           Szkolny Dzień Turystyki

·           Szkolny Dzień Sportu

·           Zakończenie roku szkolnego

Monitoring i ewaluacja

Monitoring programu wychowawczego prowadzony jest na bieżąco przez dyrektora szkoły, wicedyrektora, wychowawców klasowych, pedagoga, psychologa. Poddawany jest systematycznej ewaluacji i modyfikowany zgodnie z zaistniałymi sytuacjami, ma charakter otwarty. Ewaluacja programu dokonywana będzie na zakończenie każdego roku szkolnego. Bieżący monitoring i roczna ewaluacja pozwala na określenie mocnych i słabych stron podjętych oddziaływań wychowawczych.

Narzędzia monitorujące: obserwacja zachowań uczniów, aktywności, dyskusje z uczniami i z rodzicami, analiza wytworów uczniów, dokumentów szkolnych, wywiady z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły.

Narzędzia ewaluacyjne: informacje udzielane przez nauczycieli, uczniów i rodziców, sprawozdania wychowawców z realizacji planów wychowawczych, informacje zebranych podczas spotkań z rodzicami, informacje dotyczące współpracy z instytucjami wspomagającymi, sprawozdania opiekunów kółek i przewodniczących zespołu samokształceniowego , ankiety dla rodziców, wywiad (dyrektor szkoły, rada rodziców) obserwacja i ocena zachowań.

[POWRÓT]