Zadania psychologa w szkole
Głównym adresatem wszelkich moich działań jako
psychologa w szkole jest uczeń. Moim najważniejszym zadaniem jest rozpoznanie
potencjalnych możliwości uczniów oraz ich sytuacji wychowawczej. Takie
rozpoznanie poprzedza wszelkie działania profilaktyczne, mediacyjne oraz
interwencyjne wobec uczniów, rodziców i nauczycieli.
Praca moja na stanowisku psychologa szkolnego polega na zbieraniu
informacji na temat klientów (uczniów, rodziców, nauczycieli), problemów czy
zjawisk. Odbywa się to podczas badań psychologicznych, które przyjmują formę:
ankiety, rozmowy, obserwacji, testu, kwestionariusza, rysunku itp. Obok
informacji zaczerpniętych z takich badań wykorzystuję informacje pochodzące z
innych źródeł: uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników obsługi szkoły,
rodziców, własnych obserwacji jak również doświadczeń oraz odczuć.
Celem pracy z grupą, przybierającą najczęściej formę zajęć
psychoedukacyjnych, bardzo często jest rozwiązanie konkretnego problemu,
konfliktu, często mediacja. W takim przypadku chodzi nie tylko o jednorazowe
rozwiązanie problemu, ale przede wszystkim otwarcie komunikacji, wyposażenie w
umiejętność rozwiązywania konfliktów, uwolnienie z negatywnych emocji. Jest to
jeden ze sposobów integrowania grupy, która zaczyna darzyć siebie większym
zaufaniem, zna swoje możliwości i ograniczenia.
Głównym adresatem wszelkich moich działań są uczniowie PSP nr 1 w Zdzieszowicach. Jednak stale współpracuję także z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami oraz wszelkimi innymi osobami i instytucjami, wspierającymi działania psychologa w szkole.
Zadania, o których mowa, są realizowane we współpracy z: · Dyrekcją szkoły · Rodzicami · Nauczycielami i innymi pracownikami Zespołu Szkół · Nauczycielami i pracownikami innych szkół · Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną · Innymi podmiotami, działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży |
Kiedy spotykam się z uczniami?
· – zastanawiają się nad tym jak budować dobre związki · – oni sami lub inne osoby społeczności szkolnej nie przestrzegają ustalonych · zasad · – mają trudności w nauce, w kontaktach z innymi ludźmi · – mają problemy emocjonalne i osobowościowe: lękliwość, nieśmiałość, · nadpobudliwość, zahamowania, napady gniewu, trudności z wyrażaniem · swoich emocji, niską samoocenę · -- mają myśli samobójcze · – powtarzają się objawy somatyczne: bóle głowy, bóle brzucha, zaburzenia · snu i łaknienia · – są zestresowani · – niewłaściwie się zachowują: są agresywni, alienują się, często wchodzą w · konflikty, lekceważą polecenia, obowiązujące normy itp. · – doświadczają sytuacji kryzysowych: śmierć kogoś bliskiego, rozwód · rodziców, choroba własna lub kogoś w rodzinie (w tym choroba · alkoholowa), przeniesienie do nowej szkoły, przeprowadzka i inne · – potrzebują pomocy materialnej · – cokolwiek mogłoby zagrażać ich życiu, zdrowiu, bezpieczeństwu · – kieruje ich do mnie nauczyciel (interwencje) · – cieszą się swoimi sukcesami – tymi szkolnymi i „życiowymi” · – wracają z ciekawych podróży z wrażeniami, zdjęciami · – są zainteresowani rozwojem własnego potencjału · – przygotowują się do prezentacji przygotowywanej wypowiedzi (np. podczas · konkursów, wykładów, przed maturą itp.) · – nie wiedzą, kogo mają zapytać o daną sprawę lub kogo prosić o pomoc · – chcą porozmawiać o tym, co ich denerwuje · – oraz w każdej innej sprawie |
|